dobberpraat week 39-2016

Het is weer zondag en tijd voor een artikeltje uit Brucht. Och er is elke week wel iets te beleven in deze uithoek van Overijssel. Soms weet ik zelf niet meer wat ik allemaal heb uitgevreten, maar saai is het nooit. Maandagavond was er een vergadering bij de Bootsman in Stegeren over Ruimte voor de rivier en dan met name voor de Vecht. Aangezien Hardenberg aan de Vecht ligt waren we uitermate benieuwd wat er zoal zal gebeuren. Dat de hengelsport totaal niet bij dit project betrokken was zegt al meer dan genoeg. Hengelsport is onbekend en blijkbaar ook onbemind bij de provincie in Zwolle en bij andere beleidsbepalers zoals waterschappen en Staatsbosbeheer. Dus hebben we zelf via de federatie maar eens flink aan de boom gerammeld. Het wordt immers tijd dat men bij deze instanties weet dat er ook nog een belangrijke groep hengelsporters zijn die behoefte hebben aan goed viswater wat ook nog eens goed bereikbaar is. De Vecht moet volgens de provincie een halfnatuurlijke laagland rivier worden zoals het ooit geweest is.Je vraagt je dan direct af waarom hij zo geworden is als hij nu is dat had dan heel veel geld gescheeld.Nu gaan bepaalde trajecten helemaal op de schop en natuurlijk juist daar waar we altijd viswedstrijden houden. Dus worden we bedreigd in ons bestaansrecht en dat pikken we niet natuurlijk. Dus zijn we met een afvaardiging van de Dobber en iemand van de Sportvisserij Oost Nederland naar deze vergadering geweest. Op de laatste schetsen van het nieuwe traject voor de Vecht stonden nu ineens wel visjes ingetekend.Blijkbaar is men toch bereid om iets voor de hengelsport te doen. Wat er precies uitkomt moet nog blijken maar ik ben toch iets optimistischer dan ik vooraf was. Levert het dan ook iets op voor ons , nou dat moeten we maar afwachten. Een ding is zeker de groepen met natuurbelangen zijn heel wat actiever dan de hengelsport en dat mogen we ons best eens aantrekken. Zo niet dan sneeuwen we onder in dit gevecht. Dinsdag ben ik naar de spinning geweest en ik ben daarna druk bezig geweest in de tuin.
Woensdag ben ik met mijn maatje Henk Jansen een dag wezen vissen. Eerst zijn we bij Coevorden geweest en hebben we daar gevist in het Zwindersekanaal hier kan je normaal gesproken heel veel vooral kleine vis vangen. Het werd een dikke teleurstelling want er was bijna geen visje te vangen. Tegen de middag zijn we terug naar Hardenberg gereden om te vissen in de Radewijkerbeek. Een leuk watertje die met een duiker onder het kanaal Almelo/de Haandrik doorloopt in de wijk Baalder en dat was echt Bingo.We hebben ze niet geteld maar we hebben er heel veel gevangen. Echt een top middag. Woensdagavond weer naar de spinning en donderdag was het oppas dag van de kleinkinderen. Donderdagavond was de prijsuitreiking van de parkvissers in het clubhuis. Het was een leuke avond die mij een tweede plaats opleverde. Vrijdag ben ik weer in de tuin bezig geweest, benzine getankt naar de spinning geweest en de vis spullen voor zaterdag in orde gemaakt. Zaterdag ben ik vroeg opgestaan om de negende competitiewedstrijd te vissen in de Vecht in Ane. Ondanks dat er geen stroming in het water zat was de vis goed actief en kon je dus veel vis vangen als je het tenminste goed deed. Blijkbaar deed ik het goed want ik won mijn vak met een vangst van 56 vissen met een gewicht van ruim 4 kg. Iedereen wist goed vis te vangen en dus was het een leuke wedstrijd die gevist werd onder prima weersomstandigheden. Vanmorgen redelijk vroeg opgestaan om naar Max Verstappen te kijken.Het werd weer een memorabele wedstrijd met een tweede plaats en een dubbel voor Red Bull. Vanmiddag voetbal gekeken Heracles-Twente. Een leuke wedstrijd met een terechte uitslag. 26 oktober moet ik naar het ziekenhuis voor onderzoek naar mijn spataderen en ik hoop dat ik dan ook snel geholpen kan worden. Tot volgende week