wekelijks praatje mister dobber week 40

Zoals gewoonlijk zit ik deze zondagavond weer even achter de computer om iets over de afgelopen week te vertellen. De ergste drukte is nu wel achter de rug en dat werd ook wel een beetje tijd want thuis moet ook nog van alles gebeuren. Woensdag zijn we wezen vissen in het Beukerskanaal in Giethoorn omdat we er zaterdag een wedstrijd hadden. We hebben goed gevangen, heel veel kleine vis maar we grote aantallen. Dat beloofde dus wat voor zaterdag. Donderdag hebben we met een aantal vrijwilligers de vissen weg gevangen in de Heemsermarsvijvers. Het eerste gedeelte hebben we enkele weken terug al gedaan. Ook deze vijvers gaan bij het nieuwe Vechtpark horen en worden opnieuw ingericht. Altijd leuk zo`n dag om met wat vrienden een dergelijk klusje op te knappen. Je weet immers nooit wat er allemaal rond zwemt. Eerst leek de vangst tegen te vallen maar op het eind als alle water er bijna uit is blijkt dat er nog een flink aantal grote vissen in zitten. Er werd in hoofdzaak zeelt blankvoorn en snoek gevangen. Tussendoor moest ik nog naar de receptie van de notaris die afscheid nam en omdat hij de wedstrijd van de Vezeldagen sponsert moet je natuurlijk wel even je gezicht laten zien. Vrijdagavond heb ik de visspullen bij elkaar gezocht voor zaterdag in Giethoorn. Zaterdag vroeg uit de veren natuurlijk want we vertrokken om zeven uur richting Giethoorn. Na de loting en de voorbereiding begon om half tien de wedstrijd. Ook nu was het weer bingo vooral in het A vak werden grote aantallen vis gevangen. In de meeste gevallen waren ze niet erg groot maar je was er hardstikke druk mee. Na afloop bleek dat drie vissers 146 vissen gevangen hadden, hetgeen een unicum genoemd mag worden. Dan blijkt dat je er ook nog niet eens winnaar mee bent geworden. Wat een pracht dag hebben we gehad. In het B vak was het een behoorlijk stuk minder maar ook daar werd nog heel behoorlijk gevangen. Als de minste toch nog 32 vissen vangt mag je niet mopperen dacht ik zo. Voor mij was de vierde plek in het A vak weggelegt, mij hoor je niet klagen want ook ik had er ook 146 gevangen alleen wat minder gewicht. Zaterdagavond voer klaar gemaakt voor zondag want dan zou ik meedoen met de grachtenwedstrijd in Zwolle en die wilde ik niet missen. Vorig jaar ben ik er tweede geworden met prachtige vangsten. Bij het vertrek vanmorgen was het plaatselijk knap mistig en moest ik rustig rijden. In Zwolle haalde ik nummer 12 uit de hoge hoed. Op voorhand geen slechte stek althans vorig jaar. Tijdens het uitpeilen zag ik aan de beweging van de dobber dat er vis op mijn plek rondzwom. Ik had kort en lang gevoerd en dan moet je maar afwachten wat er gaat gebeuren. Mijn gevoel kwam uit want ik begon gelijk goed te vangen op de korte afstand. Dikke blankvoorn en winde namen gretig mijn aas en het leek een super dag te worden. Onder de wedstrijd werd duidelijk dat ik een bezoekje zou moeten brengen aan een toilet, maar ja waar vindt je die in hartje zwolle. Na wat omzwervingen kwam ik bij een benzine station terecht waar ik mijn boodschap achter kon laten. Daarna snel weer terug naar mijn visstek om hopelijk de achtervolging in te zetten. Om 13.00 uur was het gebeurd met de pret en kon er gewogen worden. De weegschaal stond stil op ruim zeven kg. Een tweede plaats werd mijn deel, jammer dat ik een half uurtje weg ben geweest. O ja gisteren wist Henk Jansen een ringslang te vangen in het Beukerskanaal. Op de facebook pagina van De Dobber staat een foto van het beestje. Je maakt wat mee als visserman. Tot volgende week.